Dizajn 60. rokov

Ono sa to nezdá, no keď sa inšpirujete v časopisoch alebo na web stránkach zaujímavými interiérmi, mnohé z nich čerpali zo 60. rokov minulého storočia. V modernom, architektonicky čistom interiéri sú nábytkové kusy tej doby príjemným spestrením.

Interiér s duchom rokov šesťdesiatych: Peacock stolička ako satelit s viacerými kruhovými sedákmi-opierkami z roku 1960 podľa návrhu Vernera Pantona, zelená verzia kresielka K1 Cone Chair. To sa zrodilo v malej sérii ešte v roku 1958 pre interiér istej dánskej krčmy. K1 sa stala tak populárnou, že jej masovú výrobu spustila firma Plus-Linje. Fritz Hansen Eftf vyrába viacero verzií kresla C1. Prvá C1 sa objavila v roku 1959.

Obnovená verzia stoličky CH07, ktorú navrhol v roku 1963 dánsky dizajnér Hans J. Wegner, sa podnes vyrába spoločnosťou Carl Hansen & Søn.

dizajn

V roku 1967 navrhol Verner Panton najznámejšiu stoličku 20. storočia „pantonku“ Panton Chair.

Jonathan De Pas, Donato D’Urbino, Paolo Lomazzi a Carla Scolari dalo život nafukovačke Blow v roku 1967 pre značku Zanotta.

Niekedy je naozaj radosť vstúpiť do dobre vymysleného interiéru, v ktorom sa stretnú prvky modernej architektúry a vybrané kúsky nábytku, bytových doplnkov alebo náznaku štýlu z rôznych etáp vývoja dizajnu minulého storočia. Mnoho ikon dizajnu pochádza zo 60. rokov. Ten sa stal u nás fenoménom vďaka úspechom Československa na bruselskej výstave Expo ´58. Naša expozícia získala Zlatú hviezdu, výrobky dostali 56 veľkých cien a medzinárodné uznanie. Ukázalo sa, že tvorba interiérov a nábytku sa u nás dostala takmer na európsku úroveň. Donedávna sa vo všetkých električkách sedelo na oblých plastových, po bruselsky ohnutých sedačkách. V obývačkách sa zabýval subtílny, rozmerovo skromnejší a dynamický nábytok, ktorý sa u nás vyrábal na motívy dizajnu Arneho Jacobsena, Charlesa a Ray Eamsovcov či Eera Saarinena. Ohýbalo sa drevo a preglejka, laminovalo sa a vyrábala sa prvá penová guma. Neskôr sa začal produkovať sedací nábytok z plastov a sklolaminátu. Steny bytov sa tešili z pastelových farieb a ulietali pod geometrickými obrazcami v podobe šikmých liniek a trojuholníkov.

Peacock stolička, jedna z mnohých, ktorými sa preslávil dizajn Vernera Pantona.

dizajn

Anatomicky prispôsobivé a dodnes „mladé“ Sacco navrhli Cesare Pailini, Franco Teodoro, Piero Gatti pre značku Zanotta.

Pekne po slovensky

 

V 60. rokoch minulého storočia sa výraznejším premenám slovenského dizajnu darilo najmä na výstavách, menej v sériovej výrobe. Zlínsky ateliér Vysokej školy umeleckopriemyselnej profesora Zdeňka Kovářa natoľko ovplyvnil výsledky tvorby svojich absolventov, že tí sa presadili ako nová vlna dizajnérov aj v slovenských podnikoch. Napríklad Magdaléna Sépová a Jiří Petřivý sa podpísali pod výzor nábytku tých čias. Šesťdesiate roky boli aj začiatkom výroby nadčasovej kolekcie stoličiek z ohýbaného dreva z Tatra nábytku Pravenec. Moderné tvary im postupne až do 80. rokov prisúdili vynikajúci slovenskí dizajnéri: Ladislav Gatial, Štefan Bílik, Miloš Škriniar, Pavol Ondra, Ondrej Čverha. Žiaľ, v Pravenci výroba nábytku zanikla, no na Slovensku mnoho ľudí ani nevie, že vlastní, dnes už čoraz vzácnejšie, nábytkové kusy. V niektorých krajinách s tradíciou kvalitného dizajnu určeného pre interiér, si rodiny cenia a odovzdávajú ďalším generáciám typický národný nábytok. Tým sa nemyslia starožitnosti, ale práve napríklad ikonické kusy zo 60, rokov. Tie sú aj u nás, hoci kvalita vyhotovenia nie je u všetkých, vzhľadovo atraktívnych pôvodných kusoch zaručená. Dizajn bol síce nadčasový, ale spoje nevydržali.

dizajn

Kreslo Swan, ktoré stále vyrába dánska značka Fritz Hansen podľa návrhu Aarneho Jacobsena z roku 1958 susedí so stolíkom Ad-Just.

Pier Giacomo a Achille Castiglioni v roku  1959 pre značku Poltrona navrhli kreslo Sanluca.

Kreslo Blow sa stalo pop-ikonou dizajnu šesťdesiatych rokov.

Zahraničie omladzovalo

Domácnosti 60. rokov sa vo väčšine prípadov vyznačovali kopou štýlov, nábytok bol zmesou rôznych období, a tak mladí ľudia hľadali vlastný výraz pre svoj domov. Plagáty na stenách, pevné geometrické tvary nábytku, nové štylizované textílie, pestrofarebné posteľové prikrývky, gramofón s platňami popovej muziky, niekde staniolové tapety ako výraz kozmického veku alebo vankúše na podlahe namiesto klasického nábytku. Na stav popovej duše rozjarených 60. rokov reagovali dizajnérske osobnosti využívaním moderných technológií, ale najmä moderných materiálov, niektorí spochybňovaním modernizmu ako možnosti uspokojovať masy. Móda a trendy prevalcovali funkčnosť nábytku. Nárast konzumného života sa premietol do optimistických farieb, do popredia sa dostali nábytkové kusy a úžitkové predmety z farebných plastov. V tejto rebélii si prišli na svoje najmä talianski dizajnéri – Piero Gatti, Franco Teodoro a Cesare Paolini. Do dnešného dňa sa vyrábajú stoličky, kreslá, pohovky a bytové doplnky, ktoré navrhli. Takým je napríklad bolo a je doteraz „mladé“ sedenie v podobe kresla Sacco značky Zanotta. Polystyrénové guľôčky v plastovom vreci sa dokonale prispôsobujú tvaru tela. Zanotta ešte skôr spustila sériovú výrobu nafukovacieho kresla Blow vo všetkých možných farbách od dizajnérskej trojice: d´Urbino, de Pas, Lomazzi.  Dánsky dizajn reprezentuje nadčasová celoplastová stolička vystužená sklenenými vláknami od Vernera Pantona (v súčasnosti sa vyrába z polypropylénu vo firme Vitra) a „satelitné“ kreslo Peacock. Pohovka z plastických rúr obtiahnutých syntetickou penou a látkou od dizajnéra Colomba umožňovala vďaka variabilite spojov vytvárať vlastné verzie sedenia. Bratia Castiglioniovci potrebovali preglejkovú kostru a tenkú vrstvu čalúnenia na zhotovenia škrupinového kresla Sanluca. Moderne ostal verný Hans Wegner, tvorca kresielka 1963 z tvarovanej preglejky s organickými tvarmi, na ktoré dozrela doba až v 90. rokoch minulého storočia a odvtedy ju vyrába firma Carl Hansen. Doba, ktorá kládla dôraz na zmyslové vnemy a vizuálny efekt, priniesla okrem iného bodové osvetlenie interiéru. Ten súčasný sa rád inšpiruje osvedčenými nábytkovými kúskami z tamtých čias, neraz si spomenie na pastelové farebné ladenie, ľahkosť nábytku. Je málo interiérov, v ktorých sa neobjaví aspoň jeden nábytkový solitér zrodený v tých časoch. Samozrejme, že originál zahraničných značiek s rokom výroby tých čias je viac cenený a teba zaň zaplatiť vyššiu cenu, no prečo si nedopriať kvalitu a novosť osvedčeného dizajnu zo súčasných retro-sérií. Primeraná miera štýlového nábytku príjemne dynamizuje súčasný interiér.

Zdroje: 

Obr.01_ www.vernerpanton.com

Obr.07_ www.ebarza.com_hans wegner-chair1963unnamed

Obr.04_ Vitra

Obr.03_ www.designmag.it

Obr.02_ www.locuo.com_

Obr.05_ Zanotta_

Obr.06_ Zanotta_

Obr.08_ Add Interior_

Obr.09_ www.archiexpo.com

Obr.10_ www.zanotta.it

Share